Meteen naar de inhoud

10 trombose herstel tips

De afgelopen tijd krijgen we steeds vaker de vraag wat tips zijn die helpen tijdens het herstellen van trombose. Wat een lastige vraag! Dit verschilt namelijk per persoon en trombose. Toch herkennen we zoveel elementen uit elkaars verhalen. De lage energielevels, over jouw grenzen gaan, het gevoel van stilstaan of onbegrip voelen uit de omgeving. Als ik terugblik op mijn longembolie van 2,5 jaar geleden, zijn er een paar tips die ik zelf graag eerder zou willen hebben gehoord. Daarom heb ik deze voor jullie op een rijtje gezet. Deze hebben bij mij wat verlichting en erkenning gebracht. Dit is geen herstel bijbel waarbij deze tips al je klachten zullen oplossen. Dit is mijn ervaring en ik hoop dat het meer erkenning brengt bij mensen die ook trombose overleeft hebben.

1. Houd je overwinningen bij

Elke overwinning is geweldig en moet gevierd worden! Overwinningen bijhouden helpt om je herstel overzichtelijk te maken. Op het moment dat het voelt alsof je herstel stilstaat, kun je de overwinningen vol trots terug lezen. De eerste keer veters strikken verandert in een wandeling naar de brievenbus, wat later weer een wandeling door het bos wordt. Als trombose overlever begin je van de grond af aan jezelf weer op te bouwen. Dit kost tijd en onwijs veel energie. Niemand is zo sterk als iemand die dit doet, die deze overwinningen weer behaalt.

2. Vertel hoe jij je voelt

Dit is misschien wel een van de belangrijkste dingen die ik geleerd hebt. Alleen jij kan aan mensen uitleggen hoe je je voelt en waar je behoefte aan hebt. Het herstellen na trombose kan een eenzaam process zijn waarin je je onbegrepen kunt voelen. Dit heeft bij mij vaak tot frustratie geleid. Achteraf gezien had ik beter kunnen uitleggen hoe zwaar sommige dingen voor mij waren, hoe pijnlijk sommige stappen voelden en hoeveel verdriet de hele situatie mij heeft opgebracht. Hoe moeilijk het ook kan zijn, probeer je naasten erbij te betrekken. Dit is een leerproces, maar het heeft mij uiteindelijk zoveel opgebracht.

3. Vraag om hulp

Vragen om hulp sluit goed aan bij communiceren hoe jij je voelt. Vanaf 0 beginnen is moeilijk. Het valt de ene dag zwaarder dan de ander. Herstellen hoef je echter niet in je eentje te doen. Er zijn genoeg mensen om je heen die jou hierbij kunnen helpen. Zo heb ik een vriendin gevraagd om drie keer per week met mij mee te gaan zwemmen. Zo zorgden we ervoor dat we elkaar motiveerden om te sporten. Daarnaast zijn er ontzettend veel (medische) professionals die jou kunnen helpen. Je moet er alleen zelf om vragen. Om hulp vragen zag ik zelf soms als ‘ik kan het niet alleen.’ Dat vond ik moeilijk en wilde daarom het tegendeel bewijzen. Maar de realisatie dat ik het helemaal niet alleen wilde en kon doen, zorgde ervoor dat ik nu vaker om hulp vraag. En dat is oké. De mensen om je heen helpen maar al te graag.

4. Benoem iemand tot jouw poortwachter

Mijn tante vroeg mij eens: wie is eigenlijk jouw poortwachter? Poortwachter? Iemand die jouw grenzen bewaakt, die met je meekijkt, je advies geeft. Iemand die niet per se familie of vriend is, maar een soort coach zodat je niet het gevoel hebt dat je er alleen voor staat. Dit vond ik een ontzettend goed idee. In het herstelproces kun je je soms heel alleen voelen. Dit hoeft niet. Er zijn mensen die jou kunnen helpen. Een poortwachter is iemand die je bij mentaal of fysiek herstel kan ondersteunen en een plan van aanpak met je maakt. Dit heeft mij enorm geholpen

5. Zet jouw gezondheid op nummer 1

Ik heb geleerd tijdens mijn herstel dat niets belangrijker is dan je gezond voelen en dat je hier ook in moet investeren. Zeker na trombose is het tijdens het herstel belangrijk om niet alleen jouw gezondheid, maar ook jezelf op nummer 1 te zetten. Als je tijd, ruimte en geduld vrij maakt om voor jezelf een hersteltraject in te richten, heb je daar op de lange termijn onwijs veel profijt van. Dit kan best moeilijk zijn omdat er natuurlijk veel meer gebeurd in jouw leven naast je gezondheid. Toch mag jij jezelf ook op 1 zetten, want van je gezond voelen ga je sterker in het leven staan en krijg je meer energie voor leuke dingen.

6. Beweeg

Een belangrijk onderdeel van gezond zijn is bewegen. Na trombose kunnen je benen veel pijn doen of valt het ademen zwaar. Toch verschijnt er op een gegeven moment een dunne scheidingslijn tussen uitrusten van trombose en niet meer bewegen. Op een gegeven moment moet je gaan bewegen om de pijn op lange termijn te verminderen. Bij mij ging in het begin pijn, moeheid en juist energieker voelen hand in hand. Mijn lichaam wist het zelf ook even niet meer. Maar na de eerste maand meer bewegen ging ik mij steeds beter voelen, steeds fitter en mijn lichaam werd met de dag weer sterker. Wat mij hielp was concrete doelen zetten. Zoals elke dag 10 of 100 stappen meer zetten dan de dag ervoor. Of tijdens het zwemmen elke sessie een baantje meer zwemmen. Daarnaast tussen het uitrusten door kleine activiteiten doen zoals een brief posten, een blokje om lopen of een huishoudelijke taak zoals de was op hangen. Het is zo ontzettend belangrijk om te bewegen om te herstellen. Gebruik je poortwachter om samen een plan van herstel te maken!

7. Zoek grenzen op, maar ga er niet overheen

Zoals bij doel 6 beweeg beschreven staat, is het van belang om stapsgewijs bewegen en dagelijkse activiteiten weer op te bouwen. Toch kun je niet van jezelf verwachten dat je in een week, een maand of een jaar weer de oude bent. Het zal de ene dag zwaarder vallen en sommige dagen helemaal niet gaan, maar het is belangrijk om jouw grenzen op te zoeken. Je bent zoveel sterker dan je denkt. Dit kan ook averechts werken door jezelf maar te blijven pushen om ‘de oude te worden’. Spoiler, dit zal niet gebeuren. Je wordt een nieuwe ik en wie dat is, bepaal jij! 

8. Jij hebt de regie, jij bepaalt het tempo

Dat brengt ons bij tip 8: Jij hebt de regie in handen. Jij bepaalt hoe je herstel eruit ziet. Door trombose te krijgen kan het voelen alsof de regie jou ontnomen is. Het vertrouwen in je lichaam kan wegvallen. Herstellen van trombose is jouw manier om te laten zien dat je de regie wel hebt. Trombose hoeft niet de rest van je leven te bepalen. Jij doet dat. Daarnaast bepaal ook jij het tempo. Iedereen die trombose heeft gehad heeft zijn eigen tijdlijn. Waar de een na een week erover wilt praten en schrijven kan dat voor de ander veel te confronterend zijn. Dit kan zo uiteen lopen dat daar geen richtlijn voor is. Hoe fijn dit ook zou zijn, jij kan alleen voelen wat je voelt en daarom bepaal jij het tempo. Jij hebt de regie.

9. Je stelt je niet aan, deed je dat maar eens!

Veel voorkomend is het over jouw grenzen gaan. Teveel van jezelf en je lichaam verwachten in veel te korte tijd. Hierdoor ga je te vaak over grenzen. Deze vicieuze cirkel waar je in blijft ronddraaien kan er voor zorgen dat je het gevoel krijgt dat je je aanstelt. “Je bent immers niet ziek toch? Je moet toch weer je leven kunnen oppakken? Waarom doet mijn lichaam niet wat ik wil?” Weet dat je je niet aan stelt. Je hebt een flinke klap gekregen door trombose. Stelde je je maar eens aan! Dan zou je merken dat je lichaam in herstel is. Jouw klachten moeten serieus genomen moeten worden om weer te herstellen. Niet alleen door jezelf, maar ook door medische professionals. 

10. Mentaal herstel is net zo belangrijk als fysiek herstel

Op mentaal gebied komt er zoveel op je af. Van verdriet tot overlevingsdrang. Er komt veel kijken bij trombose. Ik was zelf zo gefocust en gedreven om weer te kunnen sporten en zonder hijgen de trap op te komen, dat ik het trauma omtrent mijn trombose vergat. De tijd heeft mij geleerd dat mentaal herstel net zo belangrijk is als fysiek herstel. Daarnaast houden ze elkaar in balans. Je kan niet fysiek herstellen als je mentaal in duigen ligt en vice versa. Bij de huisarts kun je gratis 3 keer bij de praktijkondersteuner terecht. Dit is vaak een goed begin en meetpunt om te kijken of er vervolgstappen nodig zijn. Zorg goed voor jezelf!

Dit waren de 10 trombose herstel tips

Bedankt voor het lezen van de 10 tips. Ik hoop dat er iets tussen zit waar je zelf mee aan de slag kan. Daarnaast vraag ik jullie om jullie tips aan ons door te geven voor een nieuw artikel.. Samen staan we sterker en hebben we een groter bereik. Stuur ons daarom gerust een bericht via social media of  neem contact met ons op via email info@tromboseoverlevers.nl.

1. Houd je overwinningen bij
2. Vertel hoe jij je voelt
3. Vraag om hulp
4. Zoek grenzen op maar ga er niet overheen
5. Benoem iemand tot jouw poortwachter
6. Beweeg
7. Zet jouw gezondheid op nr 1
8. Jij hebt de regie, jij bepaalt het tempo
9. Je stelt je niet aan, deed je dat maar eens!
10. Mentaal herstel is net zo belangrijk als fysiek herstel

4 reacties op “10 trombose herstel tips”

  1. Ik ben onder de indruk van dit artikel! Thanks dat jullie dit doen… echt. Intussen ben ik in de zevende maand van mijn herstel aanbeland, en herken ik vrijwel alles. Sommige tips had ik al ontdekt, anderen niet. Ga dit heel serieus nemen, want de dingen die ik al doe uit deze lijst helpen me erg goed! Nogmaals bedankt

    1. Wat een lieve reactie Esther, dat waarderen wij, bedankt! Wat heftig dat jij het ook hebt moeten meemaken.. Hoe gaat het nu met jou? Wij hopen dat onze tips je een stuk op weg kunnen helpen in jouw herstel! Liefs, Eline

      1. Wat mooi om dit te lezen! Ik ben blij dat ik jullie (via instagram) tegenkwam. Voor mij is het nu bijna 5 maanden geleden dat ik meerdere embolieën kreeg in beide longen. Nu het langzaam aan wat lichamelijk beter gaat, merk ik dat ik het mentaal moeilijker ga krijgen. Deze week heb ik een afspraak met de huisarts om hierover te praten. Wat een impact heeft zo’n ervaring….
        Dank je wel voor jullie tips!! Wat goed dat jullie dit doen! ❤️

        1. Voor een buitenstaander kan vijf maanden als heel kort overkomen, maar wij weten maar al te goed hoe lang dit kan voelen als het jou overkomt! Als je er midden in zit, kan het aanvoelen alsof er geen vooruitgang in zit. Daarom raden wij aan om het te tracken. Heb je onze categorie ‘hulpmiddelen’ al gevonden? (http://www.tromboseoverlevers.nl/index.php/hulpmiddelen/) Onder het kopje ‘herstel’ kun je doorklikken naar een downloadable waarbij je jouw herstel kunt visualiseren! Verder hebben we ook alvast wat andere hulpmiddelen op de pagina geplaatst. We blijven eraan werken en zullen de pagina blijven aanvullen!

          Fijn om te horen dat het langzaam wat beter gaat op lichamelijk gebied! En heel goed dat je naar de huisarts gaat om over jouw mentale klachten te praten! Je hebt recht op een aantal gratis gesprekken bij een praktijkondersteuner. Als jouw huisarts er niet zelf over begint, kun je ernaar vragen! Mocht je er in vastlopen, dan kun je ons een e-mail sturen en dan kunnen we met jou meedenken op welke manier je nog meer mentale hulp kunt zoeken! Want echt, dat is zó belangrijk. Laat ons vooral weten via de mail hoe de afspraak bij de huisarts ging!

          Liefs, Eline

Laat hier je reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.